Search
Close this search box.

Juhtkiri: Kingid ei saja ainult kaubamajadest

Detsembrikuud võib tituleerida tarbimiskuuks: kihisevad joogid, tohutult palju sööki ja kõrgustesse ulatuvad kingikuhjad, mis paratamatult näivad kuuluvat õigete jõulude juurde. Psühholoog doktor Gad Saad on defineerinud mõiste homo consumericus, mis tähistab inimeste tarbimisharjumuste ja evolutsioonilise arengu kooskõla. Tarbijateks sünnitakse ning üks peamisi rahakoti tühjendajaid – lähedastele kingituste tegemine – on inimloomuse instinkt kaitsta ja edasi kanda geene. Kuigi doktor Saadi uurimus jätab mulje, et oleme evolutsiooniliste tagajärgede vastu võimetud, on mitmeid mooduseid, kuidas jõuluajal massitarbimisest hoiduda ning olla oma valikutega soodsam ja keskkonnasõbralikum. Üheks selliseks on isetehtud esemete kinkimine.

Kirjanik Douglas Coupland on öelnud, et enda tehtud kingitused on hirmutavad, kuna paljastavad selle, et kingitegijal on liiga palju vaba aega. Kõige kallim vara, mida kellelegi tänapäeval kinkida, on aeg. Miks mitte rakendada seda kellegi südame soojendamiseks ehedamal kujul kui kaubamajas paaniliselt ringi joostes ning kopsaka hinnaga üürikest emotsiooni pakkuvaid „Made in China“ tooteid kokku ostes.

 Kõige kallim vara, mida kellelegi tänapäeval kinkida, on aeg

Neli Tartu Ülikooli tudengineidu tegid kooliprojekti raames turunduskampaania, milleks lõid novembri alguses blogi ja Facebooki-lehe nimega „Sel aastal teen jõulukingid ise“. Kampaania kogus mõne päevaga tuhandeid jälgijaid ning selle populaarsus tõestab, et inimestel on ise loomise vastu suur huvi ning läänelik massitarbimine pole enam in.

Selleks, et luua kodukootud jõulukingitus, ei pea olema kõrgema klassi käsitööhuviline või osav nobenäpp. Tihti määrab kingituse väärtuse rohkem idee kui teostus. Mõttepärle geniaalsete kinkide tegemiseks leiab eelnimetatud kampaania kaudu, Pinterestist ning käsitööblogidest.

Kingitus ei pea olema alati materiaalne – ka ühiste tegevuste planeerimine on armsa üllatuse eesmärgil kindel väljapääs. Võimalusi on lõputult: teatripilet, liuvälja pääse, kutse kohvikusse.

Tõele näkku vaadates: jõulumeeleolulisi poode, mis lausa kutsuvad värvilise ja sätendava atmosfääri ning erinevate sooduskampaaniatega rahakukrut kergendama, 100% vältida ei saa. Selleks, et turundus meie üle võimust ei võtaks ning jääksime oma ressursside peremeheks, soovitan lugeda artiklit tarbimispsühholoogiast. Kuigi detsembrikuu on väljaminekute poolest esirinnas, tasub pilk peale heita ka tagakaanele, mille toel vaadata üle eelarve kulutuste pool ning mõelda iseendale
antud lubadustele ja veel täitumata unistustele. Järgnevatelt lehtedelt leiab nippe ka uue aasta lubaduste planeerimiseks, et jätkaksime arenguteed sihikindla homo sapiensi, mitte tasakaalutu homo consumericusena. Evolutsiooni vastu ei saa, kuid meie määrata on tarbimisvalikud ja – tagajärjed.

OLE ROHKEM toimetus soovib südantsoojendavaid jõule ja säravat uut aastat!

Peatoimetaja Kadri Org