Search
Close this search box.

OLE ROHKEM aasta tudeng 2017 kandidaadid

Aasta tudengi auhinnale nomineeriti 17 kandidaati, kelle seast valis Tartu Tudengiorganisatsioonide Koostöövõrgustik välja kuus kõige silmapaistvamat, kellega saate käesolevas artiklis lähemalt tuttavaks. 

MARELI OTS

1. Mis Sa arvad, kas ka Kamtšatkal ehk tagapingis istudes võib olla eeskujulik ja edukas tudeng?

Mina istun tihti tagumistel „pinkidel”. Üldiselt arvan ma, et ülikoolis seda korrelatsiooni enam ei ole, et eespingis istuvad usinad õppijad ja tagapingis niisama logelejad. Ilus oleks ju mõelda, et ülikooli on kõik tulnud õppima ning edukus ei sõltu sellest, millise koha oled loengusaalis valinud. Eksamitel on muidugi kohavalik olulisem, eks.

2. Millist toitu oled oma tudengiaastate jooksul õppinud tegema paremini kui su ema?

Õnneks või kahjuks ei suuda ma enda ema toidutegemises ületada. Kui täiesti aus olla, siis mu oskused söögitegemises on nende ülikooliaastatega pigem halvemaks läinud, sest kiire elutempo ei jäta väga aega, et selles vallas mingeid olulisi edusamme teha. Aga ma ei ole selles kunagi hea olnud. Ma oskan teha maailma parimaid pannkooke, tõsi, aga mu ema oskab neid täpselt sama hästi, sest temalt ma selle retsepti sain.

3. Kuidas võtad loengutest maksimumi?

Paratamatult on mõned loengud vähem atraktiivsed kui teised ja mõnikord, kui on raske keskenduda,  kasutan loengus olemist efektiivselt seeläbi, et vastan kiireloomulistele meilidele vms. Üldiselt üritan ma siiski igas loengus konspekteerida ja seeläbi hoida end kogu selle aja teemas sees.

4. Mida soovitad aasta tudengi kandadele astuda soovivale keskmisele tudengile?

Julge unistada suurelt.

5. Kui oleksid aktiivne tudeng 1980. aastatel ja lööksid kaasa seinalehe tegemises, siis mis nime see kannaks?

Mis toimub?

6. Milline õppejõud on olnud sinu õpinguteaja inspireerivaim eeskuju ja miks?

Neid on rohkem kui üks. Peaasjalikult on need olnud arst-õppejõud, kelle tasakaalukas ja professionaalne hoiak on see, mis tekitab imetlusväärsust. See, kuidas nad on inspireeritud enda teadmiste jagamisest noorte tulevaste kolleegidega läbi motiveeriva suhtumise, on peagi lõpetavale tudengile väga oluline. Miski, mille suunas astuda.

 

PRIIT TOHVER

1. Mis Sa arvad, kas ka Kamtšatkal ehk tagapingis istudes võib olla eeskujulik ja edukas tudeng?

Kahtlemata. Igal inimesel on võimalus olla eeskuju, sõltumata sellest, mis pinki ta satub. Loeb see, mida inimene temale osaks saanud pingiga peale hakkab. Kuniks ta on võtnud oma eesmärgiks end ja teisi pidevalt arendada, võib ta olla eeskuju ka siis, kui Skype’i kaudu tundi sisse helistab.

2. Millist toitu oled oma tudengiaastate jooksul õppinud tegema paremini kui su ema?

Kokandus on olnud üks mu suuremaid kirgesid tudengina, seega on küllaga toitusid, mida valmistan paremini lihtsalt seetõttu, et valmistame emaga väga erinevaid roogasid. Kui aga mõelda asjadele, mida me mõlemad valmistame, siis väikese sohimänguga ehk avokaado ja kreveti salatit. Originaalretsept pärineb mu emalt, aga ma olen seda nüüdseks täiendanud laimi-sibula kastmega.

3. Kuidas võtad loengutest maksimumi?

Ilmselt lüüakse mind nüüd selle eest risti, aga aus vastus on, et ma ei võtagi. Olin oma esimestel õppeaastatel väga eeskujulik loenguskäija, aga aegamisi sai mulle selgeks, et mitte ükski meetod ei paranda vigast süsteemi. Loengus käimise ainukene tõsisem „eelis”, mida olen suutnud tuvastada, on see, et aeg-ajalt õppejõud ütlevad, mis eksamil küsitakse. Enamikel juhtudel õpin ma aga palju efektiivsemalt lugedes ja probleemülesandeid lahendades. Minu meelest võiks Tartu Ülikool olla eeskäija haridusmaastikul ja hakata vaikselt asendama loenguid seminaridega, kus õppejõul ja õppijal on võrdväärne vastutus tunni sisu eest. Minu meelest on hulganisti kasulikum püüda midagi esmalt ise selgeks saada ja siis tulla seminari, et küsida küsimusi ja süvendada teadmisi. Kahtlemata on olnud selliseid loenguid, mis on mulle õpetanud palju, ent need loengud on peaaegu eranditult olnud vestlused ja mitte monoloogid.

4. Mida soovitad aasta tudengi kandadele astuda soovivale keskmisele tudengile?

Kui sinu siiras soov on olla eeskujuks ja abiks teistele, siis sa pole mitte ühestki küljest keskmine tudeng. Jää endale kindlaks, õpi oma läbikukkumistest ja õige pea vastad sina nendele küsimustele. Paremini kui keegi teine.

5. Kui oleksid aktiivne tudeng 1980. aastatel ja lööksid kaasa seinalehe tegemises, siis mis nime see kannaks?

Helk

6. Milline õppejõud on olnud sinu õpinguteaja inspireerivaim eeskuju ja miks?

Mõtlesin väga pikalt. Mul on olnud palju häid õppejõudusid ning mitmed neist on mu elule sügava jälje jätnud. Palju on olnud neid, kes on oma sõnadega inspireerinud midagi teistmoodi tegema või õpetanud asju teistmoodi nägema. Eeskujudega on lugu keerulisem. Eeskuju on minu jaoks keegi, kes mitte ainult ei õpeta uut moodi mõtlema, vaid kes ise kehastab väärtusi, mille järgi sooviksin oma elu seada. Kui mõtlen inimestele, kes on mind korraga inspireerinud ja mulle seejuures ka eeskujuks olnud, siis esimesena meenub Kristiina Ehin, kelle loovkirjutamise kursuse ma möödunud aastal läbisin. Mulle on alati meeldinud kirjutada, ent aastate jooksul kaotas see tegevus minu jaoks oma võlu. Kristiina on üks kahest inimesest, tänu kellele ma õppisin uuesti nautima loometegevust. Tema õpetamise eesmärk oli aidata meid tagasi tunnete juurde, mis igapäevaelus liialt kergelt kaotsi kipuvad minema. Ta tegi seda missioonitundega, sest teadis, et inimene, kes kaotab sideme iseendaga, kaotab sideme inimkonnaga. Ma tean vähe inimesi, kes samaväärselt oma tunnetega ühte takti sammuksid kui Kristiina Ehin, ja ma usun, et me kõik võidaksime, kui kas või mõnda aega tema sammudes käiksime.

 

MADIS VASSER

1. Mis Sa arvad, kas ka Kamtšatkal ehk tagapingis istudes võib olla eeskujulik ja edukas tudeng?

Kus siis veel? Mina googeldasin loengute ajal relevantseid teemasid, kritseldasin märkmikusse teadmisi kinnistavaid humoorikaid pildikesi või küsisin üle audika küsimusi, kui oli näha, et teised seda teha ei kavatse. Esireas oleks oluliselt raskem kõike seda saavutada, sest vaade on piiratum, kael valusam ja nutiseadmes toimetamist nähakse üleüldiselt negatiivselt, hoolimata sellest, mis sa seal täpselt teed. Tagapingis areneb ka oskus eraldada mürast signaal – tihti on su kaaskamtšatkalased väga jutukad või siis magavad norinal. Aga takistused ongi selleks, et neid ületada.

2. Millist toitu oled oma tudengiaastate jooksul õppinud tegema paremini kui su ema?

Kõike, mis mahub mikrolaineahju. Sellisel moel valmistatud makaronid on eriti suurepärased, teevad ka Vapiano kraamile iga kell tuule alla. Veel olulisemana olen õppinud, millist toitu mitte teha, näiteks plaksumais. Ärge tehke seda! Eriti ärge tehke seda õppehoone tudengiruumis, pärast terve korrus hädaldab.

3. Kuidas võtad loengutest maksimumi?

Ise loengut andes. Siis hakkad loodetavasti juurdlema, mis on üldse loengu sügavam mõte. Kui õpik on olemas, siis kõik faktid saab sealt ju kätte. Mina olen leidnud, et kõige mõttekam on loengutes teha näidiskatseid ja demonstratsioone. Kui eksperiment nõuab suuremat inimmassi, siis üksi kodus lugedes ikka naljalt seda ära ei korralda. Aga kui klassi ette ei lasta, siis alternatiivne lähenemine on küsimuste küsimine. Ohtralt.

4. Mida soovitad aasta tudengi kandadele astuda soovivale keskmisele tudengile?

Soovitan mitte olla keskmine. Mälupsühholoogiast teame, et inimestele jäävad meelde asjad, mis on nimekirja alguses või lõpus, või lihtsalt väga veidrad. Ja meelde jääda on kasulik, sest siis nomineerib keegi sind aasta tudengi tiitlile. Kas parima, halvima või veidraima tudengi tiitlile, see jääb muidugi lahtiseks.

5. Kui oleksid aktiivne tudeng 1980. aastatel ja lööksid kaasa seinalehe tegemises, siis mis nime see kannaks?

Ole Vähem! Seinaleht hoiataks saabuva infoajastu eest, kus igal ajahetkel võistlevad sinu tähelepanu nimel lugematul arvul erinevaid tegevusi. Ja et kui sellele kiusatusele järele anda, võib ennast ühel hetkel avastada tegemas tuhandet erinevat asja korraga, samas mitte ühtegi neist päriselt hästi tehes. Lahendus kõlab vastuoluliselt „Ole vähem!”. Tee vähem, aga paremini. Keskendu rohkem, jõua selles valdkonnas kaugemale. Sest uuel aastatuhandel on inimeste kõige väärtuslikumaks supervõimeks suutlikkus kiirelt omandada keerulisi valdkondi ja ignoreerida seejuures kõike triviaalset, millega sind pidevalt pommitatakse.

6. Milline õppejõud on olnud Sinu õpinguteaja inspireerivaim eeskuju ja miks?

Neid on muidugi palju, aga piiratud ruumi tõttu mainin ainult ühe nime: Olev Must. Tema sotsiaalpsühholoogia loengud olid huvitavad mitmel põhjusel. Esiteks kasutas ta slaidide asemel tihti üles-alla keritavaid tekstidokumente ja teiseks näitas ta palju originaalartikleid. Ja kui ma ütlen originaal, siis ma mõtlen originaali aastast 1932. Mis oli väga kasulik, sest see andis väga hästi aimu sellest, kuidas mingi lähenemine on algselt tekkinud. Teisalt olid toredad tema kodutööd, kus oli alati piisavalt mänguruumi elegantsete trollimiste läbiviimiseks. Kolmandaks oli õpetlik täita mõnes tema aines õppeassistendi kohustusi. Neljandaks oli huvitav kõrvalt näha, mille pärast muretses Olev psühholoogia instituudi ajutise juhina. Neid aspekte on veelgi, aga see jäägu juba mõne elulooraamatu jaoks.

 

MARTIN NOORKÕIV

1. Mis Sa arvad, kas ka Kamtšatkal ehk tagapingis istudes võib olla eeskujulik ja edukas tudeng?

Pole õrna aimugi. Viimases reas olen ma palju istunud, aga õppetöös pole ma väga eeskujulik kunagi olnud. Huvitavatest asjadest arusaamine on mulle alati olulisem olnud kui head hinded. Teiselt poolt – võib-olla arusaamine ongi parem eeskuju ja edukuse kriteerium kui hinded. Sellisel juhul on vastus igal juhul jah, peab lihtsalt kõva hääl olema, et üle ruumi rumalaid, aga arendavaid küsimusi küsida.

2. Millist toitu oled oma tudengiaastate jooksul õppinud tegema paremini kui su ema?

Ma ei oska ühtegi toitu hästi teha. Vähemalt mitte nii, et see kellelegi teisele maitseks. Varem ma oleks vastanud, et kondenspiima purgi avamine, aga et ma olen vahepeal veganiks hakanud, siis ma oma lemmiktoitu enam süüa ei saa.

3. Kuidas võtad loengutest maksimumi?

Kunagi veetsin tunde loengutes nii, et ei saanud neist midagi. Siis panin läpaka eest ja mobiili eemale ning kuulasin. Endale tundub küll nüüd, et olen targemaks saanud. Küsimusi maksab ka küsida. Eriti kui on selline vähem jutukas õppejõud, kelle vähesest jutust siiski paistab, et tegelikult ta tunneb teemat väga hästi. See näitab talle, et tudengid tunnevad huvi ning julgustab ka rääkima.

4. Mida soovitad aasta tudengi kandadele astuda soovivale keskmisele tudengile?

Otsida eesmärki, mis päriselt korda läheb. Midagi, mille nimel olla valmis elama ja surema. Muidu ei ole mõtet pingutada. Teiselt poolt kui veel pole sellist eesmärki leidnud, siis ei maksa selle pärast ka stressata. Kui aktiivselt tegutseda, erinevaid asju proovida ja inimestega suhelda, siis usun, et igaüks saab midagi sellist leida.

5. Kui oleksid aktiivne tudeng 1980. aastatel ja lööksid kaasa seinalehe tegemises, siis mis nime see kannaks?

Kompostimees.

6. Milline õppejõud on olnud sinu õpinguteaja inspireerivaim eeskuju ja miks?

Neid õppejõude on väga palju olnud. Aga tooksin välja Eva Piirimäe ja Marju Lauristini. Mõlemad on sisendanud minusse usku, et maailmast on mõtet püüda paremini aru saada. Marju Lauristini puhul meeldib mulle veel ka see, et ta ei ole mitte lihtsalt tark ja mõtlev inimene, vaid on siiski suutnud ka samal ajal teha reaalses maailmas reaalse mõjuga asju ära. Tahaksin ka ise sellist tasakaalu mõtlemise ja tegutsemise vahel leida.

 

LAURA ZIREL

1. Mis Sa arvad, kas ka Kamtšatkal ehk tagapingis istudes võib olla eeskujulik ja edukas tudeng?

Muidugi võib. Ainult siis on kaheldav, kui kõrvad on pesemata või õppejõud räägib liiga vaikselt.

2. Millist toitu oled oma tudengiaastate jooksul õppinud tegema paremini kui su ema?

Hakklihakastet kartulitega, kuid arvan, et arenemisruumi on ka veel sellega.

3. Kuidas võtad loengutest maksimumi?

Ma söön nätsu või näpistan ennast, kui uni tikub peale. Loengud pole vist väga minu teema ja ega meil neid siin meditsiiniteaduste valdkonnas palju olegi. Mulle meeldivad rohkem praktikumid, kui saan juba oma teadmisi rakendada ja ise käed külge lüüa.

4. Mida soovitad aasta tudengi kandadele astuda soovivale keskmisele tudengile?

Usun, et aasta tudeng on ka ikkagi see n-ö keskmine tudeng, aga aasta tudeng siis lihtsalt teeb seda, mis talle meeldib. Teeb seda naeratus näol, hinge ja südamega, jääb seejuures iseendaks ning näeb oma eesmärkide nimel vaeva. Aasta tudeng ei ole lihtsalt rohkem, vaid tegutseb, mõtleb, küsib rohkem, abistab ja naeratab rohkem, kuulab ja kuuleb rohkem. Aasta tudeng paneb end proovile rohkem, teeb koostööd, ütleb, kui midagi on öelda, armastab ennast ning teisi. Tsiteeriksin Tammsaaret, kuid lisan paar täiendust “Tee tööd, näe vaeva, naerata, tee oma tegemisi südamega, siis tuleb ka armastus”.

5. Kui oleksid aktiivne tudeng 1980. aastatel ja lööksid kaasa seinalehe tegemises, siis mis nime see kannaks?

Mässumeelne seinaleht Let’s make healthcare system great again. (Sest meditsiinisüsteem polnud kiita ka 1980ndatel.)

6. Milline õppejõud on olnud sinu õpinguteaja inspireerivaim eeskuju ja miks?

Minu õpinguteaja kõige inspireerivam õppejõud on olnud anestesioloogia ja instensiivravi professor Joel Starkopf. Mul oli au koos temaga õppida vaid üks nädal, kuid see-eest tunnen, et sain just tema praktikumidest maksimumi. Dr Starkopf on kui Duracelli-jänes: jookseb ja ajab asju, teeb oma tööd, mis ei ole just kõige kergem, suure entusiasmi, rõõmu ning energiaga. Lisaks sellele on ta esimene õppejõud, kes minu küsimusele vastab nii mõnelgi korral küsimusega ning paneb mind ennast ajurakke ragistama ja vastust välja mõtlema. Ta on kindlasti üks inspireerivamaid inimesi ning õppejõude, keda mul on suur uhkus tunda ja teada.

MIRELL PROSA

1. Mis sa arvad, kas ka Kamtšatkal ehk tagapingis istudes võib olla eeskujulik ja edukas tudeng?

Kindlasti võib. Pole oluline, kus sa paikned, oluline on see, mida sa oma eluga teha soovid ning kui palju valmis pingutama oled.

2. Millist toitu oled oma tudengiaastate jooksul õppinud tegema paremini kui su ema?

Arvatavasti mitte ühtegi. Õrn lootus on, et ma teen pastat paremini.

3. Kuidas võtad loengutest maksimumi?

Kahjuks ma tean, et ma ei võta peaaegu kunagi loengutest maksimumi. Ma ei sea seda kunagi enda jaoks otseselt ka eesmärgiks. Loengu vorm ei ole midagi, mis mulle õppimiseks sobiks. Eelistan pigem iseseisvalt materjale läbi töötada ning süsteeme avastada.

4. Mida soovitad aasta tudengi kandadele astuda soovivale keskmisele tudengile?

Soovitan katsetada erinevaid tegevusi, kuni leitakse endale eesmärk, mille nimel tasub vaeva näha. Proovida asju, mis hirmutavad, kuna need õpetavad ja arendavad sageli kõige rohkem.

5. Kui oleksid aktiivne tudeng 1980. aastatel ja lööksid kaasa seinalehe tegemises, siis mis nime see kannaks?

Parem maailm.

6. Milline õppejõud on olnud sinu õpinguteaja inspireerivaim eeskuju ja miks?

Kahjuks ei oska ma ülikooli ajast välja tuua seda ühte kõige inspireerivamat. Tooksin siinkohal välja hoopis oma muusikakooli klaveriõpetaja. Ta oli karm, õiglane, aus ja toetav. Ta pidas alati oluliseks julgustamist ja edasiminekute tunnustamist. Tema suhtumine ja käitumine motiveerisid mind ennast arendama.