Ettevõtjaks „tuttavate kaudu“

Kas edukaks ettevõtjaks saab see, kes on väga kirglik? Innovaatiline? Või hoopis see, kellel on õiged kontaktid? Ettevõtjaks saamine tähendab kõiki neid kolme: head ideed ja ärimudelit, töökat asutajat ning ka õigetel positsioonidel inimesi, kes on valmis aitama. Paljud geniaalsed plaanid lõpetavad sahtlis, kuna ei leita kontaktide puudumise tõttu rahastust ega saada esimesi kliente.

Enamik ettevõtjaid rõhutab, kuidas nad raske tööga lõpuks tippu jõudsid. Nii see tõesti ka on. Vähesed aga mainivad mentoreid ja partnereid, kes neid sellel teel aitasid. Üheksal juhul kümnest on tutvused mänginud ettevõtte arengus olulist rolli. Hea näide partneri kaasamisest on Defendec OÜ, kes arendas kogu oma toote välja koostöös Eesti Piirivalveametiga. Võtmepartneri kaasamine varases arengustaadiumis loob idufirmale kaks eelist: toote pidev arendamine vastavalt kliendi vajadustele ja tulevikus kasvamise aluseks soovitus praeguselt partnerilt. Tartust pärit startup-meeskond MatchMySound on suunanud oma toote USA turule. Nende võtmepartneriks on mitterahaline investor David, kes aitab neil USA turul kontakte luua.

Tagasihoidlikkus pole voorus

Konsultant Ralph Blundell käis 2009. aastal Eestis ja õpetas konverentsi kohvipauside ajal noortele suhtlemisnippe. Väga lihtne:
1. Kõnni inimese juurde.
2. Ütle: „Tere!“

Koostööpartnerite leidmise eelduseks on tõepoolest sisukas idee ja pühendunud tegijad, kuid häbelike eestlaste jaoks on seal peidus veel üks proovikivi – inimestega rääkimine. Eesti tudengil on kombeks istuda loengus, käekõrval sõber oma kursuselt ning networking üritustel, kui sõpra pole kaasas, siis võimalikult nähtamatuna nurgas. Võib ju muigama panna, aga tihtipeale on Eesti noored äärmiselt tagasihoidlikud. See pidi olema voorus, aga kas ikka on, kui tahad saada juhiks ja ettevõtjaks?

Networking ei ole taskutäis visiitkaarte

Eestlase õnneks ei võida õhtu lõpuks see, kellel on rohkem visiitkaarte. Suhete loomisest palju tähtsam on sisu. Mine üritustele, kus on sulle oluline sihtgrupp, ja suhtle õigete inimestega. Küsi korraldajatelt, kes on kes, ja hoia oma aega kokku. Küsi küsimusi, kuula aktiivselt, küsi veel rohkem küsimusi ja räägi sellest, millega tegeled. Kui lõpuks visiitkaardi skoorid, siis ära unusta seda kasutamast! Need, kes saavad tutvustest kasu, on ise selle nimel pingutanud, et need tuttavad leida ja neilt vajalikke asju paluda. Mina sain oma praeguse unistuste töökoha eelmise aasta Noorte Liidrite Juhtimiskoolist, kui mainisin lõunalauas, et otsin tööd. Sain vihje, sain intervjuu, sain lepingu. Ka sina võid samalt ürituselt alustada!

Sellel aastal toimub „Juhtimiskool 2015: Sina, ideede elluviija?” 12. ­­— 14. juunil.

Autor: Heili Ollin