OLE ROHKEM aasta tudengisõber 2017 kandidaadid

OLE ROHKEM aasta tudengisõber on isik, kes on tegutsenud tudengite huvides ja andnud märkimisväärse panuse ühiskonna arengusse. Kokku laekus kategooriasse 6 nominenti, kelle seast Tartu Tudengiorganisatsioonide Koostöövõrgustik valis välja 5 kõige sobivamat.

MART NOORMA

1. Miks on Teie arvates oluline panustada vabatahtlikult aega tudengite arengusse?
Kas rõhk on sõnal „vabatahtlikult” või „tudengite arengusse? Esimesel juhul oleks vastuseks, et kas on üldse mõni teine viis? Kui tudeng peaks märkama „tema arengu toetaja” näol tülpimust või kohustuse pärast tegemist, siis võiks selle „toetamise” pigem tegemata jätta. Tudengite arengu toetamine on kõige toredam asi üldse, sest kui tavalise isa või emana saad nautida vaid mõne lapse kasvatamist, siis õppejõu või mentori või esindajana saad tunda rõõmu sellest, et su tegevus aitab sadadel ja tuhandetel noortel elus oma õnne leida.

2. Mida te tahaksite veel elu jooksul ära teha?
Teha Eestist uue maailma innovatsiooni- ja arenduskeskus ning purjetada koos oma armsa naisega ümber maailma.

3. Mis laul inspireerib teid tegutsema 110% võimsusel?
Europe’i
The Final Countdown – lapsepõlvenostalgia, mis vist kunagi maha ei käi. Ikka jooksevad sipelgad üle selja, kui see lugu kuskilt tuleb. Ja siis mõtled, et kunagi oli see kosmosevärk minu jaoks täielik ulme, aga praegu tiirleb ümber Maa meie meeskonna poolt ehitatud kosmoselaev EC-1.

4) Mida peate suurimaks probleemiks praeguste tudengite seas?
Vähene unistamine? Ei, enamus TÜ tudengeid on hingelt maailmaparandajad. Vähene töökus? Ei, jõutakse nii tööl käia kui koolis suuri tegusid teha. Vähene motivatsioon? Võibolla veidi, kui pole veel leitud oma elu mõtet, aga samas ega enamus seda nii varakult ei leiagi. Ma ei oskagi siin vastata, sest probleeme ja raskusi on küll, kuid ükski neist pole fundamentaalselt ületamatu. Kokkuvõte: Eestis on hea elada ja ülikoolis on suurepärane töötada! 🙂

5) Kui saaksite valida ühe supervõime, siis missuguse ja miks?
Võiks ennast kloonida või siis võiks olla selline kell nagu Hermionel, et saaks aega edasi-tagasi kerida ja mitmes kohas korraga olla. Kuidagi ei jõua ära teha kõiki neid põnevaid asju, mis elul pakkuda on.

JOEL STARKOPF

1. Miks on Teie arvates oluline panustada vabatahtlikult aega tudengite arengusse?
Minu mõlemad ametid, nii arsti kui õppejõu oma, on sellised, kus on võimatu täpset tööaega arvestada. Kaheksast neljani ja tund aega lõunapausi – nii ei tuleks sellest tööst küll midagi välja. Õppejõud on ülikoolis üliõpilaste jaoks ja õppejõul peab üliõpilase jaoks alati aega leiduma. See ei saaks teistmoodi

ollagi. Püüan alati mõelda ennast üliõpilase asemele, ette kujutada, kuidas ma üliõpilasena tahaksin õppejõudu näha. Arsti töö teeb veelgi huvitavamaks võimalus ise õpetamise käigus kogu aeg juurde õppida. Seetõttu on üliõpilased arstidele väga suureks abiks.

2. Mida te tahaksite veel elu jooksul ära teha?
Kuule lennata ma ei soovi. Himaalaja mäetippe vallutada ka mitte. Pigem tahaksin kõige rohkem näha seda, et kõikides minu vastutusalades tegutseksid jätkuvalt rõõmsameelsed, ärksa suhtumisega, uudishimulikud kolleegid, kes viiksid edukalt ja jätkusuutlikult edasi Eesti arstiteadust. Üks väike soov on veel, Pait Teesalut tahaks tennises võita. Ja õunapuud on ka istutamata.

 3. Mis laul inspireerib teid tegutsema 110% võimsusel?
Thunderstruck. Kui mitte üliõpilased, siis residendid teavad.

4) Mida peate suurimaks probleemiks praeguste tudengite seas?
Ma ei arva sugugi, et tänased üliõpilased nüüd eriliselt probleemsed on.  Muresid ja probleeme on erinevaid, nagu ikka üliõpilastel läbi aegade.  Tänastele üliõpilastele võib probleeme tekitada pigem valikute rohkus, mitte valikute vähesus. Informatsiooni on väga palju, järjest rohkem, ja olulise eristamine ebaolulisest pole üldse lihtne.  Informatsiooniküllusest võib lihtsasti saada pinnapealsus.

5) Kui saaksite valida ühe supervõime, siis missuguse ja miks?
Oleks tore, kui suudaks nii, et kunagi ei vihasta lolluste peale. Vaid suudaksin alati rahulikult algusest peale ja põhjalikult taaskord  kõike seletada ja selgitada.

TOIVO MAIMETS

1. Miks on Teie arvates oluline panustada vabatahtlikult aega tudengite arengusse?
Ilma üliõpilasteta ei ole lihtsalt Ülikooli olemas. Olen enamiku oma elust veetnud ülikoolis ja töötanud siin erinevates ametites. Mul on kodus olnud kolm üliõpilast, nüüdseks neist kaks juba doktorikraadiga. Ent tänagi on ülikool mul kodus kaasas – ka mu abikaasa töötab ülikoolis ja tegeleb üliõpilastega iga päev, seega ei lõpe ülikoolijutud ka õhtuti. Ma usun, et mida rohkem aega üliõpilastega tegelemisse panna, seda paremad nad on. Siis aga elab ju paremini kogu ülikool ning lõppude lõpuks ka ma ise. Tõeline win-win.

2. Mida te tahaksite veel elu jooksul ära teha?
Raamatuid olen kirjutanud kaks, aga tahaksin veel. Puid olen istutanud palju, aga tahaksin veel. Maailma peaks üritama ka veel parandada.

3. Mis laul inspireerib teid tegutsema 110% võimsusel?
Led Zeppelini
Stairway to Heaven. Kuulake – kommentaari ei ole vaja.

4) Mida peate suurimaks probleemiks praeguste tudengite seas?
Süvenemise vähesust. Muidugi on see aja märk, sest kui mina olin tudeng, oli mõistilkke tegevusvõimalusi hoopis vähem. Aga mingil eluperioodil on vaja minna sügavuti ning just tudengiaeg on selleks parim. Valige tegevus, mis teile tõeliselt hingelähedane on ning saage selles maailma parimaks!

5) Kui saaksite valida ühe supervõime, siis missuguse ja miks?
Tohutu hulk haigusi võiks olemata olla.

KRISTINA MÄND

1. Miks on Teie arvates oluline panustada vabatahtlikult aega tudengite arengusse?
Esiteks on kasulik panustada aega kellegi või millegi arengusse, kui on usk ja ka veendumus, et panustamisest on tolku. Teiseks ei ole minu jaoks vahet, kas töötan vabatahtlikult või tasu eest – kvaliteet ja professionaalsus peavad kaasas käima mõlemaga. Kolmandaks, mida nooremalt inimesed omandavad oskuse end arendada, seda vähem tuleb hiljem nii neil endil kui ka ühiskonna ülejäänud liikmetel tegeleda halbade tagajärgedega. Pean vabatahtlikku panustamist tudengite arengusse oluliseks, sest see ennetab nõmedusi ja arendab globaalset mõtlemist ja arusaamist endast kui globaalse ühiskonna liikmest.

2. Mida te tahaksite veel elu jooksul ära teha?
Kirjutada paar raamatut, käia kindlasti veel paaris kindlas riigis (Mongoolia, Mali)  ja töötada elukestvalt ning tähendusrikkalt. Elada nii, et olen terve ja ühiskonnale ning lähedastele võimalikult vähe tüütu.

3. Mis laul inspireerib teid tegutsema 110% võimsusel?
Oih! „Marseljees”, iga Rolling Stones’i lugu, Gloria Gaynori
I Will Survive ning ooperid, mida armastan tööd tehes kuulata.

4) Mida peate suurimaks probleemiks praeguste tudengite seas?
Ma ei tea. Äkki on need samad, mis siis, kui ma ise tudeng olin – arvasin, et teadsin kõike ja olin targim, sest olin just midagi paar loengut kuulanud? Või vajadus töötada ja õppida samaaegselt, mis on minu meelest ülivajalik, sest millal siis inimene ikka jaksab töötada ja õppida 18 tundi päevas kui just noorena ja tudengina. Ainult oma erialale keskendumine?

5) Kui saaksite valida ühe supervõime, siis missuguse ja miks?
Ma valin sellise, et saaksin minna tagasi ja muuta paari asja, mida olen teinud. Need on väikesed asjad, kuid mulle endale väga olulised.

TAAVI TILLMANN

1. Miks on Teie arvates oluline panustada vabatahtlikult aega tudengite arengusse?
Tudengitel on unikaalne ja möödapääsmatu roll kodanikuühiskonnas eeskostjate/huvikaitsjatena. Esiteks puuduvad tudengitel palgalised suhted tööandjatega, mis teisi kodanikuühiskonna liikmeid võivad kohati mõjutada. Teiseks on tudengitel unikaalselt pikk perspektiiv: nad on vähesed, kes elavad 50-60 aastat hiljem pärast tänaste otsuste tegemist. Kolmandaks on nad piisavalt informeeritud, et esindada mõnda konkreetset vaatenurka.

2. Mida te tahaksite veel elu jooksul ära teha?
Avastada/leiutada teadustöös midagi, mis hiljem reaalselt haigust ennetab; Eesti ja Euroopa elukeskkonda muuta tervislikumaks ja nauditavamaks nii meile kui ka tulevastele põlvedele;  luua pere.

3. Mis laul inspireerib teid tegutsema 110% võimsusel?
Töö tegemise ajal kipuvad laulusõnad minu tähelepanu segama. Seega naudin sujuvaid ja rütmikaid diskorite mikse, mis aitavad keskenduda ja hoiavad tempot üleval, nt S.P.Y
FABRICLIVE’i Back To Basics Mix. Kui valida sõnadega laulud, siis tänapäeva luuletajateks pean Icicle’it looga Problem ja NOFX’i teosega The Decline.

4) Mida peate suurimaks probleemiks praeguste tudengite seas?
Eesti tudengid on äärmiselt tublid nii õppealaselt kui ka ühiskonnas, eriti kui vaadata, mis kiirusel hoiakud ja käitumised muutuvad. Kurss on igati õiges suunas. Kui saan kiirusele kaasa aidata, siis ütleks seda: „Tuvasta see nr 1 probleem, mis teid kõige rohkem häirib (kas siis ülikoolis või laiemalt ühiskonnas). Tõsta konstruktiivseid ettepanekuid, kuidas asju paremaks teha (koos teistega).” Seda juba tehakse. Nõrk koht on tagasilöökidele reageerimine, kui ettepanekud lükatakse võimukandja poolt tagasi mitte argumenteeritud loogikaga, vaid hoopis toore võimuga (mille taga võib olla laiskus või erapoolsed/kallutatud huvid, mis on sisuliselt tulevaste tudengite huvidega vastuolus). Sellisel juhul ei tohiks nii kergest alla anda. Hoolikalt valitud ja vettpidavat protesti, kus teil on põhimõtteliselt õigus, lihtsalt peab eskaleerima. Tee kisa ja kära. Jonni. Tee skandaali. Kui hiljem tudengipõlv tööpõlve vastu vahetub, siis on sellist skandaali raskem teha. Tudengil aga on ühiskondlik mandaat, vabadus ja ka kohustus selliste asjade eest seista. Kui ei ole tudengi protesti, siis taandub areng rahuliku tempoga peenhäälestusse samas üldises suunas. Tavaliselt ongi see hea, aga erandjuhtudel on vaja kurssi kiiresti muuta. Sellistel juhtudel on tudengite protest möödapääsmatu esmane samm, et teisi ühiskonna gruppe käivitada. Näiteks torkab mulle silma Eesti/Euroopa roll kliima muutmises – raske on uskuda, et rahuliku peenhäälestusega jõuame kuidagi heldesse tulevikku. Kui kurss on katastroofiline ja alternatiivid on olemas, siis ei tohiks nii kergest alla anda. Usu endasse.

5) Kui saaksite valida ühe supervõime, siis missuguse ja miks?
Hea küsimus ja mõtlesin selle üle kaua, et mida vastata, kui mul reaalselt selline valik tekiks. Kui aus olla, siis ma ei sooviks supervõimeid, kuna sellega kaasneks oluline kõrvalmõju: mind ei koheldaks enam kui võrdset inimest, kellel omad soovid, ambitsioonid ja õigused. Seega ma tõsiselt naudin olemast seda, kes ma olen (koos igasuguste nõrkuste ja veidrustega), ja tehes täpselt seda, mida ma teen.