Search
Close this search box.

Pole ideed? Pole probleemi.

Ettevõtluse alustamiseks on vaja ideed – ja seejuures veel head ideed. Kuidas jõuda heureka hetkeni, kui pole aega Newtoni kombel õunapuu all potsatust oodata?

1. Otsi probleeme. Kõige edukamad ärid lahendavad kellegi olulise mure. Kui kodus on südaööl veeuputus, ei huvita enamikke inimesi, mis on torumehe tunnihind. Sama seaduspära kehtib ka palaval suvepäeval, mil veepudeli eest on võimalik küsida kordades rohkem raha kui jahedal päeval. Tasub mõelda nii enda kui ka teiste muredele. Hoolimata sellest, et nišiideedel on Eestis väike turg, võib see väljaspool kodumaad erineda.

Näiteks Läti noored asutasid ettevõtte nimega Funderful, mis tegeleb ülikoolidele annetuste kogumisega − kohalikul turul vähese potentsiaaliga, kuid globaalselt arvestatava turuga. Funderful uuendas annetamise protsessi ja muutis selle vilistlaste jaoks mänguliseks. Riia majandusülikooli vilistlaste kaasatus alma materi tegevustes kolmekordistus kuue nädalaga. Nüüdseks kasutavad seda platformi muuhulgas ka California ja Stanfordi ülikoolid.

EDULUGU:

FROONT on 2012. aastal asutatud Läti idufirma, mis teeb kõikidest, kes soovivad, veebikujundajad. „Arvasime, et veebikujunduse tööprotsess on katki, ja kuna keegi seda ei parandanud, siis võtsime selle sõpradega ise ette,” avab idee tagamaid idufirma asutaja. FROONT võimaldab arendajaid kaasamata luua lihtsalt ja kiirelt veebilehti. „Meie jaoks tuli otsus rääkimine lõpetada ja tegutsema hakata lihtsalt, kuna maailma mõjutavad need, kes asju päriselt ära teevad.”

Probleemide lahendamisel tuleks meeles pidada, et probleemil ja probleemil on vahe. Vajadus vee järele on kuumal suvepäeval ilmtingimata tähtis, kuid hoolimata sellest, et pudrujahutamise masin kõlab vahva ideena, on kuuma pudru jahutamiseks ka lihtsamaid mooduseid.

2. Laena teiste ideid. Eesti kõrgkoolides on palju teadlasi, leiutajaid ja ideede generaatoreid, kellel on erinevaid mõtteid ja ideid jalaga segada, kuid tahtmine neid ise ellu viia puudub. Eksisteerib igasuguseid põnevaid leiutisi ja lahendusi, millele tuleks leida vaid sobiv turg. Tartu Ülikooli teadlased on leiutanud näiteks interneti kaudu juhitava roboti. Tuleb nentida, et kõlab väga vinge leiutisena, kuid paraku pole leitud ühtegi kitsaskohta, mida taolise tehnoloogia abil lahendada saaks. Ideid varrukast raputavaid inimesi on võimalik leida erinevatest organisatsioonidest, ettevõtluse teemalistelt üritustelt või teaduskondade kaudu. Tuleks meeles pidada, et küsija suu pihta ei lööda.

3. Kasuta olemasolevaid ideid. Võib-olla oled reisil või internetis surfates näinud mõnd ägedat restorani või omamoodi suveniiri? Kõiki ideid saab kasutada: üks tavalisemaid esimesi ettevõttehakatisi ongi mingi kauba import. Iga ideed saab vastavalt olukorrale kohandada, näiteks tuua sama toode turule veel hõivamata regioonis, pakkuda sarnast toodet odavamalt või mingi lisafunktsiooniga. Lihtne näide on restoran, söögikohti on Eestis meeletult, aga mõned neist eristuvad just konkreetse niši poolest: õhtusöök kõrgustes või einestamine pimeduses. Rüütli tänaval asuv Kohvipaus on vaieldamatult parim koht, kust tudengid saavad haarata kiire vahepala ning ka selle koha jaoks on inspiratsiooni saadud välismaistelt brändidelt.

4. Loo süstemaatiliselt. Loogiline vastuse küsimusele, kuidas ideid genereerida, on ajurünnak. Selle meetodi eeliseks on lihtsus, aga vajaka jääb reaalsest innovatsioonist, kuna kogu meetod põhineb olemasoleval teadmisel ja mõtteprotsessil. Selleks, et leida midagi uut, tasub katsetada mõnd muud varianti.

Üheks selliseks on huvide ja võimaluste kombineerimise maatriks. Meetod seisneb selles, et võetakse tühi paberileht ning joonestatakse tabel: veergude pealkirjadeks kirjutatakse isiklikud huvid ja ridadele globaalsed trendid alates nutikatest seadmetest kuni meeste rolli muutuseni laste kasvatamises. Pärast seda täidetakse iga maatriksi ruut vähemalt ühe ideega, kombineerides trende ning teemasid, millesse suhtutakse kirega, et leida täiesti uusi ja innovaatilisi mõtteid. Kui on soov lahendada kindlat probleemi ja läheneda veelgi süstemaatilisemalt, tuleks tutvuda Šveitsi astronoomi Fritz Zwicky poolt välja töötatud morfoloogilise analüüsi meetodiga.

5. Vaata tulevikku. Millised on töökohad 30 aasta pärast? Aga kodud, perekonnad? Kuidas näeb välja poodlemine või kokkamine? Milline on tuleviku meelelahutus? Laske oma fantaasial lennata või tutvuge ulmekirjandusega. Henry Ford on öelnud: „Kui oleksime inimestelt küsinud, mida nad tahaksid, oleksid nad soovinud kiiremaid hobuseid.” Võib keskenduda kiirema ja odavama auto tootmisele või mõelda sellele, millega sõidetakse pärast elektri- ja vesinikuautosid.

 Autor: Heili Ollin.