Murede korral aitab veebinõustamine

Lahendus.net portaal pakub tasuta veebipõhist nõustamist, mida tegevjuht Rael-Saskia Salakka peab Eestis veel pigem nišiteenuseks.

Lahendus.neti projekti algatas 15 aastat tagasi Eesti Psühholoogiaüliõpilaste Ühendus. Iseseisva MTÜna tegutsetakse juba viiendat aastat. Kuigi veebinõustamine on Lahendus.neti põhifookus, pakub organisatsioon ka vaimse tervise koolitusi ja üldiselt on eesmärgiks võetud vaimse tervise edendamine.

Veebinõustamist reklaamitakse pigem noortele, kuid on ka vanemaid kirjutajaid, kes samuti abita ei jää. ”Enamasti jäävad kirjutajad vanusevahemikku 13–27, aga on ka üle 30aastaseid ja üks oli vist isegi üle 50,’’ ütles Salakka.

Veebinõustamisel omad eripärad

Kõige sagedamini pöördutakse lahendajate poole üksinduse tõttu, teine levinud pöördumispõhjus on depressioon. ‘’Kuigi meie ei tohi diagnoose panna, siis vahel on kirjast kohe aru saada, et depressiooni diagnoosi saaks sealt kätte küll. Sellisel juhul soovitame, kuhu edasi pöörduda. Lisaks motivatsioonipuudus ja suhteprobleemid. Vanemate inimeste puhul ka tööga seotud mured,” rääkis portaali tegevjuht.

Kuigi veebinõustamine täidab samu eesmärke, mis traditsiooniline näost näkku nõustamine, on sellel siiski oma eripärad. Veebinõustamine võtab rohkem aega, sest kirjavahetus on aeglasem. Samuti ei näe nõustaja kliendi näoilmeid, kehakeelt ega vahetuid reaktsioone, millest võib tekkida probleeme.

‘’Klient saab lahendaja kirju erineval viisil tõlgendada, lugeda ühte lauset mitu korda ja seda erinevat moodi mõista. Ta võib leida sealt negatiivsema tähenduse, kui lahendaja tegelikult mõtles. Aga samas annab kirjavahetus nõustajale rohkem aega oma vastust läbi mõelda,’’ ütles Salakka.

Seni on klientide tagasiside olnud positiivne, kuigi vahel heidetakse ette aeglast kirjavahetust. ‘’Aga kõik ütlejad on alati lisanud, et nad saavad aru, et lahendajad teevad seda oma õpingute ja põhitöö kõrvalt ning hea, et selline asi üldse olemas on,” rääkis Salakka.

Siiski on Lahendus.net tagasisidet kuulda võtnud ja teinud muudatusi. ‘’Kui varem oli meil korraldus selline, et esimesele kirjale peab vastama kolme päeva ja järgnevatele viie päeva jooksul, siis nüüd tuleb vastata nelja päeva jooksul,’’ tutvustas tegevjuht Lahendus.neti süsteemi.

Kõik lahendajaks ei passi

Lahendus.neti lahendajateks on psühholoogiatudengid, kuid päris igaüks lahendajaks ei sobi. Tavaliselt võetakse vastu pooled kandideerijatest.‘’ Et lahendajaks saada, peab vastama proovikirjale. On tavaline, et esimese korraga lahendajaks ei saa. Seega proovitakse mitu korda.’’

Alguses ei lasta lahendajateks saajatel omapäi tegutseda – esimeste kuude jooksul on noortel vanemad õed-vennad, kes aitavad kirjadele vastata. Hiljem valvavad nende tööd juhendajad, kes on kutsetunnistusega psühholoogid. Ikka selleks, et tagada nõustamise kvaliteet. ‘’Lahendus.neti liikmed alguspäevilt on öelnud, et meie tase on väga palju kasvanud ja et nemad poleks praegu kandideerides sisse saanud,” rääkis Salakka.

Kuigi lahendajad teevad seda vabatahtliku tööna soovist aidata ja olla kirjutajatele olemas, pakub Lahendus.net neile praktikat, mida psühholoogiatudengid väga vähe saavad. ‘’See on noorele psühholoogile väga hea võimalus teha esimesi samme nõustamises. Mina näen ka seda ühe meie eesmärgina – pakkuda psühholoogiatudengitele praktikavõimalust,’’ üles Salakka.

Lisaks veebinõustamisele on Lahendus.netil ka koolitusprogramm, kus löövad kaasa arstitudengid. Koolitusprogrammi eesmärk on üldine teadlikkuse suurendamine vaimsest tervisest ja ka sellest, kuhu murega pöörduda. Lahendus.net pakub hetkel kaht koolitust, millest üks keskendub psühholoogilise abi olemusele – mis see on, millal seda vaja läheb ja kuhu pöörduda. Koolituse sihtrühm on 6.–12. klassi õpilased. Teise koolituse sihtrühm on 9.–12. klassi õpilased ja see on loodud kööstoos Eesti Arstiteadusüliõpilaste Seltsiga. Koolituse eesmärk on normaliseerida psüühilisi haigusi ühiskonnas. ‘’Koolitustega üritame muuta arvamust, et kui sul on psühhiaatriline diagnoos, siis sa oled hull. Mulle meeldib peasjade (peaasi.ee – toim.) slogan: ‘’Pole hullu!’’,’’ naeris Salakka.

Maili Tirel