Mart Treial
Annelinnast Maarjamõisa linnaosa suunas sõitvatel Tartu bussiliinidel nr 1 ja 5 napib argipäeva hommikuti ruumi, sest bussid on õigeks kellaajaks loengusse jõuda soovivaid tudengeid täis.
Nimelt peab Ravila tänaval, Biomeedikumi, Chemicumi ja Physicumi lähistel peatuv bussiliin number 5 teenindama ühe väikese bussiga ära kõik loengusse minevad üliõpilased. Ühe bussiga seetõttu, et kahe ülejäänud sama liini busside väljumisajad ei sobitu loengute algusaegadega.
Näiteks arstitudeng Tuulike Valliste käib esmaspäeva hommikuti kell 8.15 Biomeedikumis loengus, kuhu on registreerunud ligi 200 tudengit, mida on rohkem kui lõõtsata bussi mahub. 20 minutit varasema bussiga minek oleks Valliste sõnul liig, sest iga uneminut on arvel. „Pigem kannatan selle sõidu ära, kuigi see on tõesti hirmus,“ lisab ta. 15 minutit hilisem buss jõuab sihtpunkti aga liiga hilja.
Nädalas neli-viis korda Ravila tänava õppehoonetes käivate tudengite sõnul on hommikune kooliminek tõsine ettevõtmine, sest iga kord tuleb end punasesse bussi sõna otseses mõttes pressida. Tihti juhtub, et inimesed jäävad peatusesse nõutu näoga vaatama, sest füüsiliselt pole võimalik ühistransporti astuda. Rääkimata lapsevankri või ratastooliga reisijatest.
Pika tänava bussipeatuse lähistel elav arvutitehnikatudeng Christer Loob sõnas, et jalutab tihti eelmisesse peatusesse, et tagada hõlpsam pääs ühistransporti. „Mõnikord ei viitsinud ennast lihtsalt bussi pressida, jalutasin Kaubamaja juurde ja leppisin sellega, et jään pisut hiljaks,“ ütles Loob.
Tartu linna ühistranspordi peaspetsialist Madis Oona kinnitas, et linnavalitsus on probleemist teadlik, kuid nende käed on seotud. Täpsemalt, 2010. aastal aktsiaselts Sebega sõlmitud linna bussiliiniveo leping ei luba linnal mahtusid piisavalt suurendada. „Viga on selles, et ülikool on kesklinnast välja kolinud, seetõttu on toimunud vajadus muuta liikumisharjumusi,“ toob Oona välja probleemi allika.
Aprillis pani linn nii liinidele 1 kui ka 5 sõitma ühe lõõtsaga bussi, rohkemat ei ole Oona sõnul võimalik enne uut riigihanget teha. Ehk siis enne 2017. aasta 1. juulit pole tartlastel olukorrale leevendust oodata.